Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i børnehaven

Børne støvler i efterårs blade

Hverdagen i børnehaven:

Når børnene kommer i børnehave er det meget vigtigt, at vi voksne er nærværende og at hver enkelt barn bliver taget godt imod og føler sig velkommen, alle skal ses og høres og ikke bare være et nummer i rækken.

Vi synes, at legen skal have megen plads

  • hvor børnene selv kan organisere deres liv – selv bestemme, hvem de vil lege med, hvad de vil lave o.s.v..
  • De har ret til at have nogle private zoner og ikke mindst tid, hvor de kan fordybe sig og gøre deres egne erfaringer og hvor de ikke hele tiden bliver overvåget og forstyrret.

Vi spiser morgenmad på stuen og prøver at skabe en hyggelig og rolig stemning fra morgenstunden.

Vi sidder tit

  • og snakker, tegner, knuser og krammer, læser historie, synger, griner og fjanter, eller børnene går i gang med at lege i vores mange inspirerende og udfordrende legerum og værksteder.

Så pædagogisk kvalitet er for os ikke kun alt det der kan måles og vejes, men i høj grad det børnecentrede, hvor målet ligger i selve processen f.eks. legen. I den sammenhæng er det utroligt vigtigt, at vi voksne er i stand til at se Verden med barnets perspektiv, børn har ingen hast, børn skal ikke nå noget, de er noget.

Vi synes det er vigtig

  • at børnene får oplevelser/udfordringer udenfor de vante omgivelser, så de får muligheder for at opleve hinanden og verden i et nyt perspektiv.
  • Vi tilstræber, at en gruppe børn så ofte som muligt er ude af  "huset", enten på tværs af alder eller sammen med jævnaldrene.

De børn som er tilbage i "huset", nyder meget at have det hele for sig selv, det giver mere albuerum, nye legeforløb og relationer kan opstå. Der bliver ofte også taget initiativ til forskellige aktiviteter f.eks., ler, maling, gymnastik, musik, bål o.s.v..

Det er vores grundlæggende holdning, at børnene skal melde til i stedet for fra i forhold til aktiviteter, ture og lignende. Vores erfaringer er, at børnene er anderledes åbne og motiveret, når de ikke skal, men selv må bestemme eller i det mindste blive inddraget, så de får indflydelse på deres egen tid. Børn er yderst kompetente, fyldt med uanede ressourcer, det gælder bare om, at de voksne tør og vil se det

Selvfølgelig vil der altid være nogle få, der skal há et ekstra skub eller há at vide, at de skal, men det er mere undtagelsen end reglen.

Det der til gengæld er vigtigt, er de voksnes motivation, engagement og begejstring, alene det kan tryllebinde og påvirke som en magnet. Et lille ordsprog i den forbindelse er:  "For at tænde – må de brænde".

Vi spiser vores madpakker kl. 11.00 til kl. 12.00 i basisgrupperne og prøver at fastholde nogle gode rammer og leveregler når vi spiser, bl.a.:

  • at grupperne spiser sammen.
  • at maden skal nydes i en rolig og hyggelig atmosfære.
  • at vi voksne er opmærksomme på om børnene får "nok" at spise.

Vi bestræber os på at komme en tur ud på legepladsen dagligt.

Om eftermiddagen ca. kl. 14.00 er der eftermiddagshygge med forskellige former for brød m.m. Efter dette solide måltid bliver der igen leget på livet løs.

I løbet af dagen motiverer vi børnene til selv

  • at tage tøj af/på og holde en vis orden i deres rum.
  • at de sørger for at lægge sko, tøj o.l. ud i deres rum, når de ikke skal bruge det mere eller skifter påklædning.
  • at rydde op når de selv syntes,
  • at de er færdig med en leg.
  • at de vasker hænder før og efter et måltid samt når de kommer ind fra legepladsen.
  • at de udviser respekt for materialer og ting.
  • at de behandler og taler ordentlig med hinanden, - kort og godt etablerer nogle gode samværs- og leveregler.

Så vi medvirker til at lægge nogle gode grundværdier, som børnene kan bruge i deres fremtid.

Fælles aktiviteter

For at give alle børn og voksne i børnehaven en fælles oplevelse, laver vi hvert år nogle fælles temaer/projekter:

  • Det kan være udflugter til skov og strand.
  • De ældste børn i børnehaven har mulighed for, at svømme to gange om måneden i Aars svømmehal fra oktober til december.
  • Vi laver temaer/emner om kroppen, familien, årstiderne, teater o.l.
  • I perioder har vi også gjort brug af specialister udefra f.eks. musik- og dramapædagoger, billedkunstner og naturvejledere.

Når I henter jeres barn/børn er det vigtigt, at de får lov til at lege "færdig". Det vil også være rart, hvis I ind imellem vil give jer tid til at snakke og/eller bare være en flue på væggen.

Sidst på dagen samler vi børnene på stuen og afrunder dagen med hyggeligt og roligt samvær. Vi læser måske en bog, synger eller spiser resterne fra eftermiddagsmaden, hvis nogen trænger. Det er mindst ligeså vigtigt, at få sagt ordentligt farvel som at blive modtaget godt.