Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ledelse

Ledelse

 

Ledelse og ledelsesopgaver

Ledelsesopgaver i en moderne daginstitution har betydning for, hvordan den enkelte børnehave arbejder fagligt, pædagogisk og kollegialt, og for hvordan børnehaven fungere i forhold til omverden. Ligesom det er muligt fx at finde karakteristika for hvilke former for ledelse, der sikre effektivitet, gode resultater og en attraktiv arbejdsplads.

At lede en børnehave er en kompleks opgave

Ledelse er derfor imidlertid ikke længere alene en position, man er ansat til. Ledelse er også en tilgang, der skal gennemsyre børnehaven.

Lederen har et særligt ansvar - hvor igennem ledelsen, medledelse og selvledelse er med til at skabe en attraktiv arbejdsplads præget af kreativitet, gå på mod og engagement.

De pædagogiske ledelsesopgaver bygger på en fælles målsætning ud fra Vesthimmerlands Kommunes ledelsesgrundlag, hvori der blandt andet står:

"Den gode leder udøver altså ledelse med værdier og besidder kompetencer, der udmønter sig i en konkret ledelsesadfærd, som kan karakteriseres ved –
at turde, at tænke og at tale".

Dette indebærer følgende ledelsesopgaver

  • At vi i hverdagen arbejder ud fra et fælles værdigrundlag fra Den styrkede Pædagogiskelæreplan og vores vision.
  • At den daglige administration fungerer optimalt for alle parter, og at de givne økonomiske rammer bliver overholdt.
  • At der foregår løbende vedligeholdelse af ejendommen og legepladsen.
  • At institutionsbestyrelsens arbejde forløber tilfredsstillende og i overensstemmelse med de givende rammer.
  • At alle relevante informationer/oplysninger kommer til rette vedkommende.
  • At vi løbende foretager status og sætter det pædagogiske arbejde i perspektiv i forhold til børnene, forældrene og personalet.
  • At implementering af bl.a. Den styrkede pædagogiske læreplan, ICDP og kompetence vurdering af bl.a. sprog. Dette via mål, handleplaner, evaluering og dokumentation.
  • At sikre kvalitetsudvikling af børnehaven, vurderet på tilsyn- gennem materialet KIDS.
  • At der er et højt fagligt niveau i børnehaven og at den pædagogiske udvikling er i højsæde.
  • At den enkelte medarbejder motiveres og støttes positivt – både fagligt og personligt.
  • At der er et godt psykisk arbejdsmiljø, hvor alle trives.
  • Hvad er god ledelse – uden et dygtigt personale og omvendt? Derfor har vi udarbejdet en vision for samarbejdet i Hornum Børnehave, da vi ser værdien af det fælles samarbejde i forhold til at løfte og styrke kvaliteten af kerneopgaven.